Dettifoss, diamanten circle - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Dettifoss, diamanten circle - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Dettifoss, diamanten circle

Blijf op de hoogte en volg Karin

06 September 2015 | IJsland, Reykjahlíð

Ik ben om 7.00 uur wakker. Het heeft heel de nacht hard gewaaid en dat doet het nog steeds! Het is wel,droog en de zo'n schijnt, maar de temperatuur zal niet hoog zijn. Dat zien we straks, als we inde auto zitten. Om 8.30 uur gaan we ontbijten, in de pizzeria! Ja, dat is weer eens wat anders. Gelukkig is het toch een gewoon ontbijt! Het is buiten 14 graden. Om iets voor half tien vertrekken we richting de Dettifoss, een waterval van 44 M hoog, maar is qua waterverplaatsing de krachtigste van Europa. Net voor het dorp staan heel veel schapen in een kraal, die worden straks opgehaald om naar de boerderijen te brengen. Het zijn waarschijnlijk de schapen die we gisteren langs de weg zagen liggen. Er staat een bord met de aanduiding Dettifoss. De TomTom geeft echter aan dat we nog rechtdoor moeten. Dit doen we lekker niet! Het is een hele mooie weg van 24 km geasfalteerd, terwijl op onze papieren staat dat het alleen voor 4x4 voertuigen is. Er is aan het eind een prachtige parkeerplaats. Vanaf niet is het lopen naar de waterval. We komen aan de westkant van de waterval, en dit is de mooiste plek. Het is prachtig, alleen is het geen schone waterval, het water is erg modderig. We lopen nog een stukje stroomopwaarts. Daar ligt de brede Selfoss, die bestaat uit een stuk of tien naast elkaar liggende watervallen. Dan lopen we terug naar de auto. Gelukkig is er ook een toilet bij de parkeerplaats. Het is intussen 11.30 uur. We willen richting Asbyrgi, maar dat is echt alleen een 4x4 weg! Dus moeten we terug naar weg 1. Daar geeft de TomTom aan dat we via Húsavik moeten rijden. Oké, dan rijden we het rondje andersom! We moeten weer over gravelweg, later komt er gelukkig weer asfalt. In Húsavik is het prachtig weer. We kijken bij het haventje, waar de boten vertrekken voor de walvissafari. Er is ook een mooi kerkje gebouwd in 1907. Het is hier erg lekker warm en de zon schijnt, het is 24 graden! We kijken even bij het walvismuseum binnen, maar is niet aantrekkelijk genoeg om naar binnen te gaan. We gaan op zoek naar een supermarkt, voor onze lunch. De eerste is gesloten, zondag! Maar gelukkig is er nog een, en die is wel open. We kopen broodjes, salade en een pot pasta. We rijden naar een mooie parkeerplek, we kunnen zo op de baai kijken waar de walvisspotters varen. We zien vanaf de kant helaas geen walvissen. Om 13.30 uur rijden we weer verder. We komen langs de vuurtoren van Mánarbakki. Ook hier hebben papegaaiduikers gezeten. De vuurtoren ligt op het puntje van Tjörnes. Maar de vuurtoren valt tegen. Een oranje torentje. Er is ook nog een volksmuseum, maar dit is gesloten. Dan rijden we door in oostelijke richting. We komen bij een mooi uitzichtpunt, op weg naar Ásbyrgi. Twee bruggen verder komen we daar aan. We kijken even bij het info centrum, dit is een groot wandelgebied. Daarna door naar de Dettifoss, maar dan aan de oostkant. Dit is 28 km gravelweg. Als we uiteindelijk zijn, vinden we het niet de moeite om helemaal naar beneden te lopen. We rijden weer verder, nog zo'n 30km gravelweg. Ik ben blij als ik uiteindelijk op de asfaltweg kom. We moeten nogmaals over een bruggetje. Hier zijn we gisteren op de reis naar Myvatn ook overheen gekomen. Dus kunnen we er nu een foto van maken. In het dorpje rijden we meteen langs de supermarkt, voor een toetje voor vanavond. We kijken bij het toeristen informatiecentrum en bij een winkeltje met handgemaakte spullen. Dan rijden we naar het guesthouse, alle schapen die vanochtend in de kraal stonden zijn weer weg. Daar gaan we wat drinken, verslag typen, spelletjes spelen op telefoon. Straks eten bij Daddi's pizza. Dit is op hetzelfde terrein, guesthouse, 4 gebouwen, camping en pizzeria. Daarna douchen met zwavelwater, heerlijk! En dan weer goed uitrusten voor de volgende dag!

• 07 September 2015 - 19:12

Ina:

Al weer een eind op pad.....