Maanlandschap kokende modderpoelen, muggen - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Maanlandschap kokende modderpoelen, muggen - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Maanlandschap kokende modderpoelen, muggen

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 September 2015 | IJsland, Reykjahlíð

Ik ben om 6.30 uur wakker. Het regent buiten. Ja, het mooie weer kon niet aan blijven houden! We gaan vandaag op weg naar Myvatn, dit is zo'n 170 km naar het noordwesten. Hopelijk is het daar weer beter weer! Om 7.30 uur gaan we uit bed. Aankleden, koffers inpakken, water koken voor onderweg. Om 8.00 uur ontbijten. 8.45 uur de spullen in de auto laden, uitchecken en om 9.00 uur zijn we weer onderweg. We vervolgen weg 1, we rijden over een brug over de rivier Jökulsá á Brú, een gletsjerrivier. Intussen is het weer droog, wel zwaar bewolkt. De weg blijft 32 km langs deze rivier lopen, daarna klimmen we flink omhoog naar de hoogvlakte Jökuldalsheidi. Hier kunnen we rendieren zien, maar helaas, die zijn op vakantie! Later is er een waar maanlandschap. Hier staat erg veel wind. We rijden met een eenpersoons hangbruggetje over de rivier Jökulsá á Fjöllum. Een persoonsbruggetje noemen wij het, want hier zijn heel veel bruggetjes waar je maar met 1 auto overheen kunt. We rijden langs lava velden. Even later zien we dat ze de schapen bij elkaar aan het drijven zijn met quads. Nog een klein stukje verderop staat een hele groep schapen, met daar om heen, ruiters om ze bij elkaar te houden. Dan komen we bij Naámaskard, een groot veld van zwavelbronnen en borrelende modderpoelen. Hverir betekent warme bronnen, dit bord moeten we volgen. Zodra we het pad oprijden, komt de geur van zwavel al auto binnen dringen. Als we uitstappen is de geur natuurlijk nog erger! Hier wandelen we over de paden door geothermische verschijnselen. Het is wel modderig, nu snappen we waarom de mensen die met een bus zijn, overslofjes aan moesten! We rijden door naar ons guesthouse. We zijn om 11.55 uur bij het Vogahraun guesthouse. De receptie is in de pizzeria. We kunnen pas vanaf 16.00 uur in de kamers. Dit hadden we al begrepen. Maar we wilden weten of we bij het juiste guesthouse zijn. Dan rijden we naar de supermarkt in Reykjahlid. Daar kopen we wat broodjes, pizzabroodjes, kaascroissantje en rugbrood, boter en roomkaas. We rijden een stukje verder, en bij een mooie picknickplaats met uitzicht over het Myvatn meer gaan we lunchen. Het staat erg veel wind, maar het is nog steeds droog! De chocomelk, koffie en thee waait soms uit je bekertje. Wel een mooi uitzicht op de Hverfjall, een krater van 1 km doorsnee en 250 M hoog. We rijden de ronde rond het Myvatn meer. Komen langs het vogelmuseum. In het zuiden van het meer stoppen we bij Skútustadir. Hier liggen verschillende pseudokraters, we lopen een rondje langs de kraters en de vogelronde van 2,5 km. We zien echter alleen wat eenden, zwanen en de ijsduiker met zijn karakteristieke getoeter. En heel heel heel veel kleine vliegetjes, wat ze hier muggen noemen! Je wordt er helemaal kierewiet van, ze zitten overal, in je ogen, neus, oren en haar. Na de wandeling hebben we wat te drinken verdiend. We gaan bij een souvenierwinkeltje / café wat drinken. Dan rijden we nog een klein stukje verder en stoppen bij Kálfarströnd. Hier lopen we tussen de lavaformaties door. Deze lavaformaties zijn ongeveer 2000 jaar geleden ontstaan tijdens vulkanische uitbarstingen. Ook hier weer van die vervelende muggen! Dan rijden we naar het guesthouse. We zijn er om 15.45 uur, maar we mogen al inchecken. De Mw loopt met ons mee naar een groot gebouw met 8 kamers. Wij krijgen kamers 3 en 7. Er is een grote gelegenheid om te koken en grote centrale ruimte om te zitten! We zetten de spullen binnen en gaan lekker in de centrale ruimte zitten. We drinken wat en ik type het verslag, de rest doet spelletjes op hun telefoon. Helaas is hier geen WiFi bereik, maar wel in de pizzeria. We besluiten vanavond zelf wat eten klaar te maken. Zakjes die we mee hadden genomen, voor het geval dat! Maar nu hebben we een mogelijkheid om deze klaar te maken. Vanavond gaan we naar de Blue Lagoon van het noorden, Jardbödin vid Myvatn. Warmwaterbron met uitzicht over het Myvatn meer. Het eten was nog lekker ook, € 0,89 per zakje! Kunnen we voor het geld, dat we besparen lekker naar de Lagoon. Om 18.30 uur rijden we eerst langs de supermarkt voor een toetje. Een lekkere bak Skyr. Om 18.45 uur liggen we in het bad! Om 21.00 uur zijn we wel gaar genoeg en gaan we douchen en aankleden. We rijden terug naar het guesthouse, drinken nog wat in de huiskamer. Daarna lekker naar bed!