Pico de Areeiro - Reisverslag uit Santana, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Pico de Areeiro - Reisverslag uit Santana, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Pico de Areeiro

Blijf op de hoogte en volg Karin

19 Mei 2015 | Portugal, Santana

Madeira dag 2

Om 7.00 uur worden we wakker door het luiden van de kerkklok. Hij begint gelukkig pas weer om 7.00 uur, want hij luidt elk kwartier! We hebben goed geslapen. Het is heel erg bewolkt, we wonen in de wolken zelfs! We koken water voor in de thermosfles, zodat we straks, onderweg, lekker koffie, thee of soep kunnen nemen. Om 8.30 uur gaan we ontbijten in het hotel. Intussen is het gaan regenen. Het is een goed ontbijtbuffet. Dan gaan we terug naar de kamers, om onze spullen te pakken. Gelukkig is het weer droog als we om 9.45 uur vertrekken met de auto. We rijden richting Faial. Daar slaan we rechtsaf, richting Sao Roque do Faial. Intussen miezert het weer wat. Het is een hele klimmende weg met vele bochten en zelfs haarspeldbochten. Bij Achada do Cedro Gordo gaan we rechtsaf. We passeren een forelkwekerij in Ribeiro Frio en de startplaats van de levada wandeling van 5 uur, Queimadas/ Caldeirao Verde. Bij de afslag naar de een na hoogste bergtop van Madeira, Pico do Areeiro, 1818 meter hoog,slaan we af. We rijden door de wolken, mist en nevel heen. Het is nu 10.50 uur. Hier schijnt de zon! De weg wordt steeds smaller en soms komen er grote bussen tegemoet rijden. Dan moeten we even stoppen. We stoppen soms even om foto's te maken. Er staat erg veel wind! Eenmaal bij de top, is het heel erg druk, veel bussen en auto's. We kunnen geen parkeerplaats meer vinden! We besluiten om dan toch maar weer terug te rijden. We rijden terug naar het kruispunt bij Poiso, hier steken we over. Aan het einde van de weg slaan we linksaf. Bij de rotonde gaan we rechtsaf, richting Santo da Serra. Bij Ribeira de Machico gaan we richting Portela. In Portela gaan we lekker wat drinken. Bier en cola met een prachtig uitzicht op een dal. Het is intussen 11.50 uur en een plaspauze was hoog nodig. Tijdens de drankjes, besluiten we om nog een keer naar de berg te rijden, in de hoop dat de bus-excursies vertrokken zijn naar Santana, en dat wij parkeerplek kunnen vinden! We kijken nog even in een souvenirwinkeltje. Dan rijden we richting Porto da Cruz. Van daaruit weer terug naar Poiso en de bergweg weer op. Als we weer op de top zijn, zijn alle bussen inderdaad vertrokken! We vinden een prachtige parkeerplek, voor de ingang. Het is nu 13.25 uur. We lopen naar boven, er staat erg veel wind. We maken foto's op het hoogste punt. Er is ook een mooi wandelpad over de bergen, van 5 of 7 km. We lopen een stukje van het pad. Er staat soms zoveel wind, dat je voeten onder je benen uit waaien! Dus erg voorzichtig lopen! Het is steil naar beneden, en dat moeten we straks ook weer terug! Ma en ik besluiten te stoppen, maar Sjaan loopt nog naar een uitkijkpunt. Wij wachten tot Sjaan daar is, en dan beginnen wij aan de terugtocht. Sjaan haalt ons later weer in terwijl wij nog omhoog aan het klimmen zijn! We ontmoeten nog een Belgische dame, die foto's aan het maken is voor de Belgische Libelle! Dit stuk zal in mei 2016 geplaatst worden. Wij staan ook op foto's, dus misschien komen we nog in de Belgische Libelle te staan! Eenmaal terug bij de auto drinken we de meegenomen koffie en thee. Om 15.05 uur vertrekken we weer. Als we langs de forellenkwekerij rijden, zien we ook hier een parkeerplekje. Dus kunnen we ook hier even rondkijken, dit is in Ribeiro Frio. We nemen later de snelle weg naar Santana en gaan door een tunnel van 3116 meter! We willen nog gaan kijken bij de kabelbaan. Daar hebben we borden van zien staan in het dorpje. Dus rijden we daar met de auto naar toe. Dit is nog een heel stukje naar beneden! Later staat er dat het doodlopend is, maar de borden zeggen dat we goed rijden! Dan houdt de weg op! We parkeren de auto en lopen nog een stukje naar beneden. En dan zien we de kabelbaan. Hij loopt heel steil naar beneden, naar de zee! We gaan natuurlijk naar beneden. Het kost 5 euro pp. Eenmaal beneden lopen we over een pad, langs de oceaan. Hier beneden wonen ook nog mensen, maar die mogen voor 1 euro met de kabelbaan mee, eventuele spullen mogen ze meenemen voor 0,02 euro per kilogram. We zitten lekker een tijd op een bankje naar de oceaan te kijken, lekker in het zonnetje! Dan mogen we ook weer mee naar boven! We ontmoeten ook nog mensen uit het vliegtuig! We hebben besloten om te gaan eten bij het lunchadres van gisteren. Hier zijn we om 18.00 uur. Ma en ik nemen een mix van vlees op hot stones, Sjaan spicy beef. Wij krijgen dus een warme steen met daarop 4 stuks vlees! Het vlees moet nog verder bakken op de steen! Erg leuk, maar vooral lekker! Om 19.10 rijden we naar het hotel. Daar gaan we eerst dit hele verslag typen, zodat we dit beneden on line kunnen zetten, onder het genot van koffie, thee en een glaasje Madeira!

• 19 Mei 2015 - 22:14

Inasjaak@home.nl :

Klinkt weer goed allemaal!!!

Genieten maar

• 19 Mei 2015 - 22:20

Ma :

Nou Karin je hebt ons weer naar prachtige plaatsen gebracht via wegen met veel haarspeld bochten . We hebben veel gezien en gedaan en genoten !!! Dank je wel !!!!