De reis naar Madeira en van vliegveld naar Santana - Reisverslag uit Santana, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu De reis naar Madeira en van vliegveld naar Santana - Reisverslag uit Santana, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

De reis naar Madeira en van vliegveld naar Santana

Blijf op de hoogte en volg Karin

18 Mei 2015 | Portugal, Santana

Madeira dag 1
Vanochtend vroeg, 2.40 uur, 's nachts dus!, vertrokken. Ma opgehaald en vlot naar EasyPark2fly gereden. Zo rustig op de weg, hebben we nog nooit gehad. Om klokslag 4.00 uur zijn we daar. We worden meteen doorgebracht naar Schiphol. Inchecken hadden we thuis al gedaan, dus koffers afgeven en door de douane. Om 4.40 uur zitten we aan een bak koffie en warme chocomelk, voor mij dus niet! Om 5.40 uur lopen we naar gate D84. Dit is een flinke tippel! Maar dan krijgen we nog wat beweging, straks moeten we weer 4 uur stil zitten. Om 6.00 mogen we de instapkaarten scannen en om 6.15 uur boarden. We hebben stoelen 2A-B-C. Dus dat is helemaal voorin, hier hebben we nog nooit gezeten. Om 6.40 uur staan we al vanaf de gate, maar de bestuurder van de trolley, heeft gezien dat er vloeistof lekt uit motor 1. Voor de zekerheid gaan we terug naar de gate, en komt de technische dienst kijken wat er aan de hand is. Die mannen zijn er erg snel. Ze bekijken alles, en komen verslag doen bij de piloot. Er zit wat kerosine in een opvangbakje en dat wordt er door de draaiende motor uitgeblazen. Dit schijnt normaal te zijn en we krijgen toestemming om te vertrekken. Om 7.20 uur stijgen we dan toch op, door dit alles hebben we 30 minuten vertraging. Als we eenmaal in de lucht zijn nemen we wat te drinken, en eten onze meegebrachte boterhammen op. Onderweg doen we allemaal een tukje, het was toch wel vroeg vannacht. We zijn over Frankrijk gevlogen, over Porto en Lissabon, dan steken we de oceaan over naar Madeira. Hier landen we om 10.25 uur. Het is een pittige landing door de wind. En vol in de remmen! Door de korte landingsbaan, en die hebben ze 4 jaar geleden al verlengd. Doordat we voor in het vliegtuig zitten, zijn we zo buiten. We lopen over het vliegveld, naar de aankomsthal. Bij bagageband 4 kunnen we de koffers ophalen. Dit duurt even, ze zitten bij de laatste lichting. Dan kunnen we naar de uitgang. Hier opstellen in rijen van 3 voor de autoverhuurbedrijf Guerin. Hier moeten we ruim een half uur wachten. Dan worden we in 7 minuten geholpen. We krijgen uitleg over de auto, de verzekering, we moeten diesel tanken, het ophalen en terugbrengen van de auto.
We moeten naar buiten, de straat oversteken, met de lift 1 etage naar boven, door de gang lopen en dan met de lift 4 etages naar beneden. Daar is weer een kantoortje en die zullen ons verder helpen met de auto. Samen controleren we de auto. We hebben een vrij nieuwe Seat Leon station. Hier en daar een krasje, maar die staan allemaal op het formulier. Dan kunnen we op weg, maar om van de parkeerplaats af te komen, moet je een pasje voor het kastje houden, en waar moet je dan het pasje houden? Uiteindelijk na 10x proberen, het juiste vlakje gevonden. We kunnen naar buiten, het is nu 11.50 uur. We rijden via de snelweg, door vele tunnels, en later een bochtige, secundaire weg, naar Santana. Onderweg stoppen we een paar keer om mooie foto's te maken van uitzichten. Na 3 kwartier rijden, komen we een restaurant tegen, daar gaan we lekker lunchen. We nemen knoflook brood, een lekkere kop soep en een salade, en natuurlijk wat te drinken. Voor het restaurant, Estrela do Norte, staat een miniatuur Santana huisje, Casas de Colmo. We vragen aan de eigenaresse of zij weet waar hotel Colmo is. Want de navigatie kent het adres niet, of komt het door dat Karin in de buurt is? Het blijkt dat we er bijna zijn, de weg vervolgen, scherpe bocht naar links, scherpe bocht naar rechts, en dan na de rechterzijweg, ligt het hotel. Er zullen veel bussen staan, want er komen hier veel dagtochten om te eten. Het is inderdaad druk met bussen, maar er is een eigen parkeerplaats achter het hotel. We stoppen even voor de receptie, om de koffers uit te laden. Dan rijd ik de auto naar beneden, naar de parkeerplaats. Inchecken bij de receptie is erg snel gebeurd. We hebben 2 kamers, 302 en 304. We bekijken even de kamers, en lopen dan naar het centrum van Santana. We kijken in een souvenirwinkeltje en bij de Casas de Colmo, de Santana huisjes, rondom het gemeentehuis. De huisjes vallen onder monumentenzorg. De puntdaken reiken aan drie zijden tot aan de grond. De houten voorkanten zijn kleurrijk beschilderd. Veel ruimte bieden ze niet, maar toch woonden hier vroeger de boeren in. Ze leefden voornamelijk buiten en ook koken werd buiten gedaan ivm brandgevaar. Ma en Sjaan drinken een glaasje Sangria voor 1 euro! Dan lopen we terug naar het hotel, en rijden met de auto naar een supermarkt Continente. Hier kopen we water, Madeirawijn en cola. Dan terug naar het hotel. We zetten een lekker bakje koffie en thee. We zitten op het balkon, maar het is fris en er valt wat nattigheid, geen regen, maar de wolken trekken over het eiland. We hebben uitzicht op de oceaan. We werken alle reisverslagen bij. Later gaan we toch lekker binnen zitten. Om 18.50 uur gaan we eten. We lopen naar een restaurantje tegenover het gemeentehuis. Rond 20.00 uur lopen we terug naar het hotel. We gaan even bij de receptie zitten, want daar hebben we WiFi verbinding, zodat we kunnen proberen het verslag op de site te zetten. Thuis kon ik niet op de site, want die was tijdelijk buiten gebruik door onderhoud. Hier lukt het wel!

• 18 Mei 2015 - 21:30

Ina:

Gelukkig is de landing goed gegaan. We hoorden hier al berichten over de zware wind. We waren even bang dat jullie toch naar Malta moeten uitwijken. ......

• 18 Mei 2015 - 21:35

Karin Van Opdorp:

We hebben zojuist het filmpje gezien van de vliegtuigen op Madeira, dat lijkt erg op die van ons!