Van Santana, via Sao Vicente naar Porto Moniz - Reisverslag uit Porto Moniz, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Van Santana, via Sao Vicente naar Porto Moniz - Reisverslag uit Porto Moniz, Portugal van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Van Santana, via Sao Vicente naar Porto Moniz

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Mei 2015 | Portugal, Porto Moniz

Madeira dag 3

Om 7.00 uur worden we weer wakker gebeld door de klokkentoren. Ik ben al even wakker. We pakken de koffers weer in want vandaag gaan we naar onze volgende bestemming, Porto Moniz. Water koken voor onderweg. Om 8.00 uur ontbijten in het restaurant. Het is licht bewolkt en minder wind. Na het ontbijt gaan we de spullen van de kamers ophalen en uitchecken. Ik rijd de auto voor het hotel, zodat we niet met alles naar beneden hoeven. Alles inladen. Om 8.55 uur gaan we rijden. Vanaf het hotel slaan we rechtsaf, richting Sao Vicente. We nemen de weg langs de kust en rijden langs Cababnas en Arco de Sao Jorge. Hier hebben we steeds een fotomomentje. Dan draait de weg een stuk het binnenland in, om een diep dal te kunnen oversteken. Dan weer terug naar de kust. We rijden over stukken weg, waar maar 1 auto kan rijden. Bij een tunneltje op die weg, komen er tegenliggers aan en moeten we een stukje achteruit. Het gaat allemaal weer goed. Dan komen we bij Sao Vicente. Hier gaan we de vulkaangrotten, Grutas de Sao Vicente, bezoeken. We volgen de borden en komen bij een kleine parkeerplaats, met voldoende ruimte! Het is ook nog maar 10.15 uur. We parkeren de auto en lopen naar de entree. We kopen de entreekaartjes, 2x €8,00 en Ma mag voor €6,00 naar binnen, seniorenkorting! Om 10.30 uur begint de rondleiding, dus zijn we precies op tijd. We krijgen een gids die Portugees en Engels spreekt. De rondleiding door de grot is 30 minuten. We lopen door de gangen die door de lava zijn uitgesleten. Op sommige plekken, hebben ze de lava weggehakt om een looppad te kunnen maken. De lavagangen zijn door handgemaakte gangen met elkaar verbonden. Er is een constante temperatuur van 17-18 graden Celsius en erg vochtig. Na de grot gaan we naar het Centro do Vulcanismo. Hier krijgen we uitleg over het vulkanisme, de gevaren van vulkanen voor de mens, een film over het ontstaan van Madeira door vulkaanerupties. Dan gaan we met een lift, zogenaamd naar het binnenste van de aarde. Hier krijgen we nog een 3D film over de geschiedenis van het zonnestelsel en de aarde. Dan is de rondleiding klaar en staan we weer buiten. We lopen naar de auto en rijden een klein stukje naar een andere parkeerplaats vlak bij het centrum. We dwalen wat door het centrum van Sao Vicente. We bezoeken de kerk, Largo da Igreja, uit de 18e eeuw. Het heeft mooi vergulde houten altaren en interessante tegeltableaus. We steken alvast een kaarsje op voor Yannick zijn examen, morgenochtend! Naast de kerk gaan we wat drinken op een terrasje. 2 bier en passievruchtensap, lekker in het zonnetje. Daarna lopen we naar de auto en om 13.05 uur vervolgen we onze reis naar Porto Moniz. We rijden weer langs de kust. We passeren vele tunnels, variërend van 31 M tot 1267 M. Bij het uitkijkpunt Miradouro Veu da Noiva stoppen we weer even. Als we terug bij de auto komen drinken we weer koffie met een Mars. We beginnen trek te krijgen, 13.15 uur. Na de inwendige mens te hebben verzorgd, rijden we door. We rijden door Seixal, zo slaan we 1 tunnel over! Om 14.00 uur arriveren we in Porto Moniz. Het hotel hebben we meteen gevonden! Alleen is het allemaal betaald parkeren, en dat willen wij niet! Ma en ik gaan inchecken en informeren voor een parkeerplaats. Sjaan blijft in de auto wachten. We laden de spullen uit en brengen dan de auto naar een gratis parkeerplaats onder aan de haven, dit is tegenover het hotel. Dan lopen we naar boven en gaan op zoek naar hotelkamers 215 en 216. We hebben 2 mooie kamers met zeezicht, maar dat hebben alle kamers! We zetten de spullen weg, maken een kop soep en gaan dan weer lekker naar buiten om te genieten van het leuke plaatsje Porto Moniz. We lopen langs het aquarium, de natuurlijke zwembaden tussen de lavarotsen en over de boulevard. Kijken wat bij de winkeltjes. Er staat weer veel wind! We lopen terug en gaan met de auto op zoek naar een supermarkt voor een fles Madeira. Om 16.30 uur zijn we weer in het hotel. We schrijven het verslag en drinken water en Madeira. Om 18.00 uur lopen we weer naar het stadje om te gaan eten. We eten bij een restaurant met een heel mooi uitzicht op de woeste zee. Om 19.50 uur zijn we weer terug in het hotel. Spullen pakken en naar beneden, op de WiFi, om alles online te zetten.

• 20 Mei 2015 - 22:53

Hans En Carina:

Heel veel plezier, geniet ervan

• 20 Mei 2015 - 23:39

Edwin:

Wat een leven he , geniet ervan klinkt mooi