Duiken in Tulamben - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Duiken in Tulamben - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Duiken in Tulamben

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Oktober 2012 | Indonesië, Candidasa

Om 8.00 uur zijn we bij de duikschool, dat ligt direct naast het hotel. Daar worden eerst de formulieren ingevuld. Spullen passen en die worden allemaal in de bus geladen. Om 8.45 uur gaan we op weg. Na ruim een uur rijden, komen we aan bij de duikstek, Tulamben. Alle spullen worden door vrouwtjes naar de duikplek gedragen. dat is nog eens een luilekkerland. Hier krijgen de mannen eerst uitleg over de duikstek. Er ligt net voor de kust een wrak van een schip. Het is een vrachtboot geweest, die door de Japanners is getorpedeerd destijds. Hij heeft jarenlang op het strand gelegen, maar door de vulkaanuitbarsting is hij terug in zee gekomen. Nu is het een drukke duikplek. Dan krijgen ze de theorieles. Dan alle spullen aan doen, en naar het zwembad voor de eerste instructies. Na het zwembad worden er 2 flessen gewisseld door Peter. Want dan kunnen ze lekker lang in de zee blijven. Dan gaan ze de zee in. Na ongeveer 30 minuten komen ze weer boven. Het is allemaal goed gegaan en ze hebben het wrak zien liggen. Ik ben gewoon op de kant gebleven, want alleen snorkelen vind ik niet zo veilig. Na afloop alles uitdoen, en alles wordt door de dames weer naar de bus gedragen! Om 12.45 uur rijden we weer terug naar Candidasa. Daar krijgen ze nog uitleg over welke vissen ze allemaal hebben gezien. Ook krijgen ze een papier voor in hun logboek. Dan het belangrijkste, we moeten nog steeds betalen. Dat kan gewoon in euro's, dus dat is makkelijk. Dan nemen we afscheid van Peter, voor vandaag. Even naar de kamer, wat eten en drinken. Dan lekker naar het zwembad. Douchen en wat computeren, daarna besluiten waar we gaan eten. We komen uit bij een restaurantje net naast het hotel, aan dezelfde oprijden, welke ze overigens aan het straten zijn! We eten heerlijk, 2 x nasi goreng en 2 x gepaneerde kip met friet, we krijgen watermeloen na. Dan vragen we of we een cocosnoot mogen proeven, eerst het vocht, dat vinden we niet bijzonder lekker, maar het schijnt goed voor de maag te zijn! Daarna maakt ze de cocosnoot nog verder open, zodat we het vruchtvlees kunnen proeven en opeten. Maar ook dit is niet echt lekker, in elk geval niet zoals wij ons het hadden voorgesteld! In totaal moeten we 200.000 roepia betalen, 16 euro.

• 05 Oktober 2012 - 09:24

Edwin:

leuk om te lezen dat het duiken goed is gegaa, Wij vinden Tulamben zelf ook atijd een erg mooie locatie om te duiken.

Wel jammer dat je vaste duikinstructeur niet is ws uitgenodigd op dit feestje

geniet nog van vele mooie dagen , hier is het "hell en verdoemenis" wat er uit de lucht valt.

Edwin

• 05 Oktober 2012 - 10:30

Oma:

Ik heb gelezen dat jullie de afgelopen dagen ook weer ten volle hebben genoten.
    Maar zo te lezen had ik die grote klimmen echt niet kunnen bijpoten denk ik!!!!!
    Ik ben blij dat jullie zo genieten en veel meemaken, behalve dan het bijna ongeval.
    Hier is het slecht weer ,veel regen.
    Weer heel veel liefs en groetjes,Oma

• 05 Oktober 2012 - 12:25

Ina:

Hoi Hoi

Blijft toch leuk he dat duiken. Jammer inderdaad dat jullie prive instructeur niet uitgenodigd was. Ik had best zijn koffer willen dragen. Maar goed door alle verhalen te volgen zijn we toch ook op vakantie.

Ben net naar de dwaze dagen van de Bijenkorf geweest en daar heb ik een gaaf boekje gekocht. Nou, eigenlijk 2. Voor jullie ook meteen 1 meegenomen. Kunnen we weer inspiratie opdoen.

Heb een shopdag vandaag. Zometeen naar de Rucanor. Zal je wel missen, het is een beetje traditie geworden

Veel plezier nog

Groetjes uit zeer nat Steenbergen

• 05 Oktober 2012 - 17:57

De Boertjes:

Hoi skty,

Zo leuke belevenis weer, Ik liep wel een beetje achter met lezen, maar ben nu weer helemaal bij.

Met Jacoline gaat het vandaag weer redelijk. Gisteren had zij zoveel pijn dat ze er helemaal raar van werd, dus gisteravond naar de huisartsenpost geweest. zwaardere pijnstillers gekregen en nu gaat het toppie. ze is zelfs net even met opa een klein stukje weze lopen naar de molen heen en weer.

Veel plezier nog
    Ria

• 05 Oktober 2012 - 18:30

T:

Hallo hier weer een klein berichtje van Tante Betsy.

Ik heb gelezen dat jullie hebben gedoken dat was

wel een hele ervaring zeker. Ik moet Vrijdag weer een foto laten

maken van mijn schouder en dan hoop ik dat ik dan een klein beetje met theraphie

mag beginnen en hopelijk die immobilisator niet meer aanhoef te doen.