Dolmabahce, Taksimplein, Galatatoren en brug - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Dolmabahce, Taksimplein, Galatatoren en brug - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Dolmabahce, Taksimplein, Galatatoren en brug

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Oktober 2019 | Turkije, Istanbul

Om 8 uur gaan we weer ontbijten. 8.50 gaan we wandelen naar Metro Istanbul (een tram). We staan wat te hannessen en het lukt niet om kaartjes te kopen. Een Turkse dame krijgt medelijden met ons en legt uit hoe het werkt. Dus eerst naar een kiosk om een kaart, daar zet je dan geld op en rijden maar. Na 15 minuten zijn we bij het eindstationen is het nog een klein stukje lopen naar het Dolmabahce paleis. We sluiten aan in de rij voor de security. Het begint zachtjes te regenen. Na het kopen van de toegangskaartjes, krijgen we een audioguide en dan sluiten we aan in de rij voor de entree van het paleis. Als eerste komen we in het paleis van de sultan. Daar mogen we geen foto's maken. Dus we proberen zo onopvallend mogelijk, zo veel mogelijk foto's te maken. Dat lukt niet altijd, maar we doen ons ma best. Het paleis is enorm groot (285 kamers, 44 salons, 68 toiletten en 6 hammams), kleurrijk en overweldigend mooi. Het hoogtepunt van de tour was de feestzaal. Die was echt prachtig, veel kleur en gouden details. Na de tour komen we buiten op het bordes uit. Daar kijk je prachtig uit over de Bosporus, het Aziatische en Europese deel van Istanbul. We lopen om het paleis heen en kunnen dan naar de Harem. In de Harem wonen de moeder, vrouw(en), dochters en bijvrouwen. Uiteraard heeft de Sultan hier ook zijn privevertrekken. Het is minder overweldigend dan het paleis, maar zeker nog heel mooi. Ook hier was het heel kleurrijk. Dan tijd om wat te drinken. We lopen via de tuin naar de uitgang. We bezoeken onderweg nog even het klokkenmuseum. We lopen terug naar het metrostation en nemen daar funicular, een trein die door een kabel omhoog getrokken wordt. Sjaan had niets in de gaten.... We stappen uit op het Taksimplein. Een heel groot en druk plein. We bekijken het monument voor de onafhankelijkheid.

Dan lopen we de Istiklal in. Dit is DE winkelstraat, 2 km lang en autovrij. Na een km vinden we ons lunchadres, Sabirtasi. Het staat bekend om de içli köfte, gevulde deegbuideltjes van bulgur. Jammer is dat het op de 5e etage zit. We klimmen naar boven en bestellen de specialiteit en nog wat andere anatolische gerechten. Op 1 na was het weer erg lekker. We lopen weer verder op de Istiklal en lopen langs wat Ambassades, waaronder die van Nederland. Ook zien we nog een RK kerk. Als we borden zien van de Galatatoren, gaan we steil naar beneden, richting de Gouden Hoorn. Onderweg zien allerlei leuke winkeltjes. Op het plein waar de toren staat is het erg druk en een enorme rij voor de toren. We besluiten niet naar binnen te gaan en lopen verder bergafwaarts richting de Houden Hoorn. Bij hotel Momento gaan we naar de 8e verdieping. Daar hebben we een mooi uitzicht over de Gouden Hoorn en de Bosporus. Dan lopen we door naar de bakker die DE lekkerste Baklava maakt. We kopen een doosje en gaan dan naar de Galatabrug. Het is een brug die uit 2 verdiepingen bestaat. Een laag restaurantjes en de laag waar de auto's en voetgangers zich verplaatsen. We lopen langs de restaurantjes en genieten van het uitzicht. Aan de overkant bestellen we 2 plaatselijke delicatessen, een broodje makreel en een bekertje met witte kool en augurk in het zuur. We vinden het niet zo, dus proberen we nog wat gepofte kastanjes. We gaan richting hotel, via de kruidenbazaar en de vele smalle, drukke, gezellige straatjes erachter. Rond zes uur zijn we terug in het hotel. We drinken wat en beginnen aan het verslag. Na zevenen vertrekken we richting Blauwe moskee en Aya Sofia. We willen kijken of ze in het donker mooi verlicht zijn. Als we daar zijn maken we foto's en gaan op zoek naar een restaurant om te eten. We komen terecht bij Massa. Daar eten we weer uit een pot van klei. Ze tikken hem kapot als ze het eten serveren. Sjaak eet een salade. Na het eten drinken we in het hotel nog koffie en thee met de gekochte Baklava. De groene vinden we toch niet zo lekker als de gewone. Nog even het verslag verder afmaken, douchen en naar bed