Dagje highlights New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Dagje highlights New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Dagje highlights New York

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 Mei 2019 | Verenigde Staten, New York

Het blijkt een dag vol sensatie te worden, maar daar komen we pas in de loop van de dag achter. Brandalarm in het hotel!! 8.10 uur en iedereen wakker. In no time staan er 3 brandweerwagens voor de deur en de battalionchief kwam polshoogte nemen. Bleek dat iemand aan het brandalarm in de lift had gezeten. Nu toch iedereen wakker is, gaan we maar meteen ontbijten. Tegen tienen vertrekken we naar de Path trein. We stappen uit op 23th station. Vandaar uit is het een kleine wandeling naar Kleinfeld Bridal. Dat kennen we van TLC’s Say yes to the dress. We kijken binnen en kunnen wat trouwjurken zien, maken wat foto’s en klagen dat Randy er niet is. Een paar blokken verder zien we het Flatiron building. Een gebouw in de vorm van een taartpunt. De reden is dat er niet meer grond beschikbaar was. Het is een bijzonder gebouw. We lopen lekker door op Fifth Av. Daar zien we allerlei dure winkels en komen dan langs het Empire State Building. We stoppen bij de ingang, maar voor de typische vorm van de Empire State moeten we toch echt wat verder doorlopen. Dus een blok verder kunnen we mooie foto’s maken. We lopen verder over Fifth Av naar de NY Public Library. Daar kunnen we de leeszalen bewonderen. Vol mooie houten boekenkasten en tafels met computers. De plafond was erg mooi. De temperatuur was niet te doen, dus een rondje en snel weer naar buiten. We verlaten Fifth Av en lopen dan naar het Grand Central Station. Ook weer een prachtig gebouw. Net als de Library ook nog steeds functioneel. Er zijn vanaf hier 117 treinverbindingen mogelijk. Een klein stukje verder zien we het Chryslerbuilding. Ooit het hoogste gebouw van NY. Tijd voor de inwendige mens. Yannick en Roan gaan naar Wendy’s en de rest naar de Dunkin Donuts. Nog een sanitaire stop en we zijn weer los. Senna wilde gewoon graag naar de bad & Bodyworks. Helaas is deze aan het verbouwen. Bij de rivier komen we aan bij het United Nations gebouw. Helaas zijn de veiligheidsmaatregelen aangescherpt en kunnen we ook niet meer naar het visitorcentre. We kijken wat rond en maken foto’s. Dan op naar een van de chicste hotels van NY, het Waldorf Astoria. Er valt helaas weinig te zien, het staat compleet in de steigers. Een paar blokken verder zit de St Patrick Cathedral. Een hele mooie cathedral met een prachtig orgel. We lopen een rondje. Donaties kunnen gewoon afgeschreven worden van de creditcard. Ook als cathedral moet je met de tijd mee! Tegenover de Cathedral is een Victoria Secret. Zo groot dat je er bijna kwijt loopt., 4 verdiepingen. Yannick slaagt er goed en dan zijn we weer door de planning heel. Omdat we tijd over hebben gaan we naar de andere Bad & Bodyworks, bij het Flatironbuilding. We zijn er zo en Senna shopt daar een tasje vol. Dan terug naar Times Square, 17.55 uur kunnen we naar Top of the Rock, maar eerst nog eten. We gaan naar de grootste Apple Bee van de wereld. Daar eten we weer lekker en rond 17.30 uur vertrekken we naar het Rockefellercentre. Ze vertelden bij het binnenkomen al dat het uitzicht niet geweldig zou zijn. Dan eerst een securitycheck, een groepsfoto, een film over het ontstaan en bouwen van het Rockefellercentre en dan mogen we naar boven. In 43 minuten (ze bedoelde seconden) gingen we naar boven. Het uitzicht was idd niet geweldig, maar nog wel te doen, Hoe langer we boven zijn, hoe mistiger het wordt. Na een uur gaan we naar beneden omdat er niets meer te zien is. Heel jammer!! Als we op Times Square komen, zien we overal zwaailichten. Een zijstraat staat helemaal vol met brandweerwagens. Blijkt dat er rook is gesignaleerd in de metro. Het metroverkeer ligt stil. Sjaak gaat toch voor de USPA polo’s, dus die kopen we ook nog. Dan via Steinway Hall (speciaal voor Wimar) naar Carlo’s Bakery. We vinden de cannoli’s erg duur en gaan richting hotel. Blijkt dat de metro het net weer is gaan doen, gelukkig maar. Dan met de Path terug neer New Jersey. Bij de Mc Donalds nemen we nog een toetje. Bij het naar binnengaan ligt er iemand, voor de kassa, op de grond. Er staat een medewerker bij die 911 belt. De man was niet bij kennis te krijgen. Even later rijdt een ambulance voor. Twee ambulancemedewerkers komen op het gemakje binnen en constateren dat er voor hun een bekende ligt. (Oh nee, daar is hij weer). Ondertussen komt er een 2e ambulance. Ze kregen hem weer wat bij kennis en wilden hem meenemen. Hij protesteerde, maar met dreigementen over arresteren, kon hij naar buiten gedragen worden. Daar wordt hij op een brancard gegooid en afgevoerd. Ondertussen komt er een dronken man binnen en gaat bij vreemden aan tafel zitten. Die zijn daar niet blij mee en melden dit bij de bedrijfsleider. Een medewerker probeert hem, op een vriendelijke manier, naar buiten te krijgen. Hij doet dat met de nodige humor en grote gebaren. Maar dat mocht niet baten. Met behulp van Spaanssprekende mensen is hij uiteindelijk vertrokken. Wij hebben in een deuk geleden. Dan is het toch echt tijd om naar het hotel te gaan en de koffer in te pakken. Morgen vroeg vertrekken, 6 uur de wekker