Gletsjer wandelen en zodiac varen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Gletsjer wandelen en zodiac varen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Gletsjer wandelen en zodiac varen

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 September 2015 | IJsland, Skaftafell

Ik ben al om 5.30 uur wakker. Toch nog maar proberen te slapen, maar dat valt niet op een twijfelaartje, als je 180 breed gewend bent! Om 6.45 uur uit bed. Om 7.00 uur loopt de wekker pas af, maar we zijn allemaal wakker. We pakken alle spullen in en laden alles weer in de auto! Om 7.20 uur rijden we naar de receptie om de sleutels in te leveren en ons ontbijtpakket op te halen. We zijn bang dat dit nog niet klaar is, maar het meisje is alles al netjes aan het klaar maken. Ze had namelijk niets genoteerd, maar alles is weer prima geregeld. Dan vertrekken we richting Skatafell. Dit is ongeveer een uur rijden. Het is gelukkig droog weer en de zo'n schijnt. Onderweg wordt het wel bewolkt, maar het blijft droog. We rijden langs de Myrdalsjökull gletsjer met de Katla vulkaan. We maken mooie foto's. Daarna rijden we door een maanlandschap! Alleen maar grijs grind zover je kunt kijken, met een zwarte asfaltweg er door heen. Gelukkig laten we de bewolking achter ons en gaat de zo'n weer schijnen. Om 8.15 uur zijn we in Skatafell. We melden ons bij Glacier guides. Dan gaan we eerst lekker ons ontbijt opeten. Om 9.00 uur moeten de mannen zich melden om de sneeuwijzers op maat te maken en een pikhouweel mee te nemen. Om 9.20 uur vertrekken de mannen met een busje. Ik zit nog even aan de picknicktafel. Ik heb gezien dat er ook wandelroutes zijn. Een ervan loopt naar de gletsjertong, dit is 1,8 km lopen. Ik besluit dit pad te gaan lopen. Onderweg blijkt dat ik veel te warm ben gekleed en trek al snel mijn jas uit. Na 3 kwartier wandelen sta ik dus onderaan het gletsjermeertje. Prachtig om te zien, dan weer terug naar het visiteurs centrum. Hier ontdek ik gratis WiFi, met een zwak signaal, maar kan toch mooi het verslag van gisteren on line zetten. Dan ga ik weer lekker buiten aan een picknick tafel zitten, type het verslag van vandaag en wacht zo op de mannen, tot zij terug keren van hun avontuur! Zij komen om 12.20 uur aan. Ze hebben het fantastisch gevonden! Tim is nog 2 keer gevallen, bleef met de ijzers in zijn broekspijp hangen. Maar gelukkig niet meer dan een schrammetje. We gaan eerst lekker lunchen, met de resten die over zijn van het ontbijt! We zitten heerlijk in het zonnetje, het is gewoon warm. Om 13.00 uur gaan we weer rijden. Dan wordt het weer wel bewolkt, er valt soms wat miezer regen. We stoppen bij een parkeerplek, lopen over de dijk en zien prachtige ijsrotsen in de gletsjer lagune Jökulsárlón. We lopen een stukje langs het meer, zien ook zeehondjes. Dan rijden we nog een stukje en zijn we bij de plek waar op kunnen stappen straks voor de zodiac boottocht. We moeten even kijken bij welke maatschappij we hebben geboekt, zodat we het voucher kunnen inwisselen voor een ticket. Dit is snel gevonden en gebeurt. Dan kijken we hier ook nog lekker bij het meer. Dan is het wachten tot we met de zodiac mee mogen. We moeten ons om 16.00 uur melden bij de trailer met de overalls. Daar krijgen we allemaal een overall en zwemvest aan. Dan lopen we een stuk naar de bootjes. Daar instappen. Om 16.20 uur gaan we varen. We varen zo'n 18 km over het meer, we varen zelfs bijna tot aan de gletsjer. Erg mooi! Na een uur zijn we weer terug aan land, lopen terug naar de trailer. Overalls en zwemvesten uit doen. Naar toilet en naar de auto. Dan rijden we naar ons nieuwe guesthouse. Tim heeft het ingetoetst in de TomTom, maar uiteindelijk komen we 34 km te ver uit, we zitten in Höfn. Dus moeten we terug. Maar eerst tanken! Dan terug en dan vinden we de afslag naar guesthouse Nypugardar. Het is een onverharde weg en we rijden echt de middle of nowhere in. Daar is het guesthouse. We worden verwacht, we hadden onderweg nog gebeld dat we later dan 18.00 uur aan zouden komen, en dat we nog onderweg waren. Gelukkig hebben ze hier heel goed aan de gasten gedacht en hebben ze een lopend buffet als diner. Of we willen eten, nou heel erg graag! Het is intussen 19.30 uur! Het is erg lekker. Yannick heeft zelfs 2x van het toetje gegeten! En weet je wat dit was? Rabarbercrumble! Ja Oma, Yannick heeft zelfs 2x rabarber gegeten. We hebben hier weer WiFi. Dus alles weer even bijwerken! Daarna douchen en straks naar bed!

• 03 September 2015 - 00:23

Oma :

Ik geniet vanhieruit mee met jullie!!! En Yannick zie je nu wel dat rabarber lekker is ??? Maar nu is mijn rabarber plat weg he !!! Voor morgen weer een heel fijne dag en groetjes xxxx

• 03 September 2015 - 08:37

Ina:

Genieten hier van alle verhalen!!! En weer een gave dag achter de rug. Rabarbercrumble....is dat lekker????