Masaya vulkaan en Masaya stad - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Masaya vulkaan en Masaya stad - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Masaya vulkaan en Masaya stad

Blijf op de hoogte en volg Karin

08 Oktober 2014 | Nicaragua, Granada

Na een goede nacht en het ontbijt, vertrekken we om 9.00 uur met de bus naar de Masaya vulkaan. Deze ligt in een nationaal park. We kunnen met de bus tot aan de krater rijden. Onderweg stappen we even uit om de Nationale vogel van Nicaragua te fotograferen, de guardabarranco. Het is familie van de ijsvogels. Als we bij de krater zijn stappen we uit. De krater is nog erg actief, en vormt veel stoom en gas. Het zicht in de krater is nu niet ver. We mogen met de gids, zelfs op plekken komen, die verboden toegang zijn. Dan lopen we naar boven, naar een andere krater. Die is niet meer actief, en dus dicht gegroeid met bomen en planten. Daar lopen we een stuk over de kraterrand. Dit is een erg steile klim met losse steentjes. We hebben nu wel een mooi uitzicht over de actieve krater. Eenmaal weer terug bij de actieve krater, hebben we wel een beter zicht in de krater. We kunnen nu dieper in de krater kijken, maar we zien niet de lava gaten. Daarna lopen we met de gids, weer een verboden gebied in, en kunnen nu aan de andere kant van de actieve krater, de eigenlijke krater zien, maar deze is gevuld met zand. Daarnaast ligt nog een andere passieve krater. Er liggen in dit gebied wel 11 vulkanen op een rij in een calderea. Hier mogen we niet te lang blijven staan, ivm met de dampen die uit de krater komen. Dit irriteert heel erg je luchtwegen. Maar gelukkig staat de wind van ons af! Na dit mooie bezoek rijden we naar Masaya, de kunstnijverheidsstad van Nicaragua. Maar eerst gaan we lunchen. In Masaya bezoeken we de mensen die de hangmatten maken. We kopen 2 hangmatten. Dan gaan we naar een mevrouwe die maskers maakt voor dansers. Maar in de tijd van de revolutie gebruikten de mannen de maskers, zodat ze niet herkent werden als ze de eigen gemaakte bommen legden en gooiden. Dan gaan we naar een familie, die samba ballen maken van kalebassen. Ook dit is een heel proces. Ze oogsten de kalebassen van de boom, ze maken er een gat in, op de plaats waar het steeltje zit, dan worden ze 2,5 uur gekookt, af laten koelen, dan worden ze met een speciale lepel, leeg gelepeld en geschraapt, de buitenkant wordt geschuurd, als ze goed droog zijn worden er steentjes in gedaan, en een handvat in het gat gemaakt. Dan worden ze wit geschilderd of andere kleurige kleuren. Met een plat, scherp stuk ijzer, een soort mes, worden er teksten of tekeningen op gemaakt. Zo kunnen wij een heel persoonlijke sambabal laten maken. En dat kost dan 35 cordobas! Even verderop komen we bij een andere familie, daar gaan ze voor ons dansen op de muziek van de marimba. Bij de 3e en laatste dans begint het te regenen. We zoeken een schuilplaats en na de dans rennen we naar de bus. Hierna rijden we terug naar het hotel, we leggen de spullen op de kamer en lopen naar de supermarkt voor fris, bier en water. Dan even de dag verwerken en rusten. Om 19.00 uur gaan we weer eten, we worden het 2x warm eten wel een beetje beu. Er is een restaurantje waar ze ook sandwiches verkopen, dus daar gaan we lekker naar toe! Om 21.00 uur sluit de tent en worden we buiten gekeken. Dus dan maar naar het hotel om de koffers in te pakken voor de reisdag van morgen. Dan gaan we terug naar Costa Rica, dus weer de grens over!

• 09 Oktober 2014 - 08:23

Ina:

Gaaf om bij een vulkaan eens rond te kijken. En het blijft leuk om al die kunstnijverheid te bekijken en te kopen

Veel plezier nog

Groetjes van ons allemaal

• 09 Oktober 2014 - 14:17

Ma:

Hoi vakantiegangers wat hebben jullie weer een mooie dag gehad. Leuk dat je zo dicht bij de kraters kon komen. Maar nog geen foto er van geplaatst? Morgen weer een nieuwe dag met leuke dingen!!!!!

• 09 Oktober 2014 - 19:05

De Boertjes:

Inderdaad wat een ervaring om bij de vulkaan zo dicht bij te zijn geweest. Als je straks maar niet al te veel overgewicht hebt om alles naar Steenbergen mee te nemen. Wij kijken al uit naar het volgende verslag!