Tombstone en Bisbee - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Tombstone en Bisbee - Reisverslag uit Tombstone, Verenigde Staten van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Tombstone en Bisbee

Blijf op de hoogte en volg Karin

29 September 2019 | Verenigde Staten, Tombstone

Om 7.00 uur zijn we weer wakker. Om 8.00 uur ontbijten en om 9.00 uur vertrekken we richting Tombstone. Het waait vandaag meer dan de andere dagen, maar de temperatuur is hetzelfde hoor, lekker warm. Het is zo’n anderhalf uur rijden richting het zuiden. Om 10.30 uur arriveren we dus in Tombstone, een cowboy dorpje, The town too tough to die! Het is er nog erg rustig. Er staan een aantal cowboys op straat, die reclame maken voor een gun fight show. We lopen eerst door Allen street. We zien oude gebouwen en koetsen in de straat. Aan het eind van Allen Street staat weer een cowboy. We gaan ook naar het schietshow kijken, het kost 8 dollar per persoon. Er wordt uitgelegd dat er diverse schietincidenten zijn geweest. Ook vele in de 106 salons die vroeger allemaal in Allen street stonden. Er worden 3 verschillende gebeurtenissen nagespeeld door 3 cowboys. Ze schieten wel, maar niet met echte kogels, maar de knallen zijn erg hard. Je weet dat het komt en toch schrik je steeds weer. Na afloop mag je met de cowboys op de foto. Het was leuk om te zien. Dan lopen we weer door Allen street naar het begin. Even naar toilet. Dan lopen we naar het gemeentehuis. Daarna gaan we lunchen in Coral café. De auto staat geparkeerd naast het courthouse. Daar kijken we ook even. We rijden nog naar de Boothill Cemetry, dat is net buiten het dorpje. Dan stellen we de TomTom in op de volgende bestemming, Bisbee. Daar komen we iets voor 14.00 uur aan bij een oude kopermijn, Queen Mine. We parkeren de auto en lopen naar de ticketverkoop. We kunnen nog net met de tour van 14.00 uur mee. Snel betalen en Sjaan moet zijn sandalen omwisselen voor dichte schoenen. We krijgen allemaal een veiligheidshelm op, een hesje aan en een mijnwerkers lamp mee. Ook krijgen we een penning met een nummer erop op gespeld. Dit nummer correspondeert met de lijst die we in moesten vullen bij de ticketverkoop. Deze penningen droegen de echte mijnwerkers ook, als ze in de mijn werkten. Dan lopen we naar buiten. Daar staat een oud mijn treintje waar we op mogen gaan zitten. Hiermee rijden we de mijn mee in. Hij stopt een aantal keer om uitleg te geven over de mijn. De bovenkant van de mijngang noem je back en de zijkanten ribs. Bij de volgende stop gaan we met een trap omhoog en komen in een grote ruimte, waar ze veel koper hebben gedolven. Koper zit in depots in het gesteente, dus niet in lagen of gangen. Deze ruimte was een groot depot. Er waren meerdere verdiepingen boven elkaar. We krijgen uitleg over het werken in de mijn, eerst met kaarslicht en alles met de hand uit hakken, later meer moderner materiaal, op lucht en water. Ook uitleg over de 26 gaten die geboord moesten in het gesteente van 7 feeth lang. Daarin werd dan de springstof gedaan en dan werden de lonten precies zo gekoppeld, dat ze allemaal om de beurt explodeerde, eerst de middelste en dan naar buiten en omhoog, als laatste de onderste gaten. In het midden zaten ook 4 lege gaten, want om te exploderen is ruimte nodig om te kunnen bewegen. Ook dat kinderen het gesteente moesten opruimen en dat er vaak ongelukken mee gebeurden. Als laatste zien we ook nog een toiletkarretje. De man die deze schoon moest maken, verdiende net zo veel als een mijnwerker, alleen hoefde hij minder hard, lang en vaak te werken voor hetzelfde geld. Dan worden we met hetzelfde treintje weer naar buiten gebracht. De ogen moeten echt even wennen aan het zonlicht. We maken nog wat foto’s buiten en kijken binnen, hier hadden we daarstraks geen tijd voor. Om 15.40 uur rijden we weer verder. We gaan nu naar Kartchner Caverns State Park, hier is een mooie grot, maar voordat we daar zijn is het half 5, en er zullen geen rondleidingen meer zijn en we hebben er ook geen behoefte meer aan, na de leuke dingen die we al gedaan hebben. We rijden door, terug naar het hotel. Om 17.45 uur arriveren we bij het hotel. Even koffie en tegen drinken. Om 18.30 uur gaan we eten, we gaan terug naar China Valley, de buurtjes. Het eten was erg lekker en betaalbaar. Vooral de Lo Mein, mihoen, zijn erg smaakvol. De serveerster vindt het erg leuk, dat we terug komen. Om 19.45 uur zijn we terug op de kamer, koffie en thee drinken. Verslag typen, polar step bijwerken en Formule 1 kijken. Douchen en straks weer slapen. Morgen weer naar de volgende plek!