Sachsenhausen en Tropical Island - Reisverslag uit De Overval, Nederland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Sachsenhausen en Tropical Island - Reisverslag uit De Overval, Nederland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Sachsenhausen en Tropical Island

Blijf op de hoogte en volg Karin

30 April 2018 | Nederland, De Overval

Wekker: 6.30 uur. Ontbijt: 7 uur. Vertrek naar Sachsenhaussen: 7.30 uur. Rond 9 uur arriveren we in Oranienburg. Daar pakken we de bus naar het concentratiekamp. Tegen half 10 lopen we via het bezoekerscentrum naar de ingang. We maken bij de toegangspoort de foto met de tekst "Arbeit macht frei". We lopen naar de eerste 2 barakken en zien in een ervan de obductiekamer. Aan de kampmuur hangen gedenktekens van diverse landen die hun slachtoffer herdenken. We lopen verder langs de muur en komen bij de executiemuur, gaskamers en crematie ovens uit. Daar werden we toch wel even stil van. Even verder kunnen we in een wachttoren kijken. Dan kijken we in een museum dat de Sovjet Unie heeft ingericht. Ook zien we daar de massagraven. In totaal zijn hier 200000 mensen overleden. Dan kijken we nog bij barakken waar opnames te zien zijn waarop overlevenden hun ervaringen vertellen. Ook had Sachsenhausen zijn eigen gevangenis. Hier zaten de mensen gevangen die meer aanzien hadden. We zien hier barakken met cellen voor 1 persoon. Zij hadden het vrij luxe. Ze hadden een bed en een stoel. Net buiten de gevangenis zien we barakken voor het gewone volk. Zij slapen in stapelbedden van 3 hoog, hebben per barak 7 toiletten en 4 pisbakken, 2 wastobbes om je te wassen. Dan lopen we naar de keuken. We zien daar een tentoonstelling en beneden stond de originele aardappelschrapper nog. Ook stonden er allerlei tekeningen op de pilaren, getekend door het keukenpersoneel. Dan maken we als laatste nog een foto van het herdenkingsmonument in het midden van het kamp. We lopen naar de uitgang en zijn precies op tijd weer terug om de bus naar Oranienburg te nemen. Daar arriveren we 10 minuten later. Aan de overkant van het station zit een bakkertje en daar eten we een lekkere koek. Dan weer terug naar Berlijn. Na 45 minuten zijn we weer op bekend gebied. Omdat de KaDeWe gisteren gesloten was, gaan we daar nog even naar toe. Voor het eerst voelen we regendruppels, als we van het metrostation naar de KaDeWe lopen. De KaDeWe is een soort luxe Bijenkorf, met hele duren merken. Maar ook met hele dure delicatessen. We zagen een ham en die kostte maar 24.95 per 100 gram. Een lekkere taart voor maar 79.95. Ondanks deze prijzen zitten de restaurantjes goed vol. We bekijken alle verdiepingen en dan is het tijd om terug naar Alexanderplatz te gaan. Daar gaat de jeugd naar Tropical Island. Het grootste zwembad van Europa wat net buiten Berlijn zit. Eerst wordt er nog donner en fish and chips gegeten.
De oudere jeugd vertrekt richting Treptower Park. Daar wordt een Russisch oorlogsmonument bekeken wat in een prachtig aangelegde tuin ligt. Dan lopen we richting de Spree. Daar drinken we eerst wat. We bekijken de route die we moeten lopen en besluiten toch maar de metro te gaan. Dan hoeven we niet zover te lopen naar ons volgende doel , East Side Galerie. Ook zien we daar de Ober Baumbrucke. Een prachtige brug over de Spree. We bekijken alle graffiti en zijn van sommigen behoorlijk onder de indruk. Er zitten echt kunstwerkjes bij. Aan het einde van de East Side Galarie lag trein/metrostation Ost Bahnhof. Daar pakken we de metro naar Hackescher Markt. Daar eten we bij Maredo. We bestellen 2 vleesschotels en na lange tijd kunnen we er van genieten. Iets na negenen gaan we terug naar het hostel. Daar werken we het verslag bij en wachten we op de jeugd. We zitten net,om het verslag bij te werken, als er een berichtje binnenkomt dat ze een boete hebben gekregen vanwege zwart rijden. Hun kaartje was geldig tot zone 3 en het zwembad ligt er net buiten. Op de heen reis worden ze ook gecontroleerd, maar komen ze ermee weg. Op de terugreis kost het 27.70. Daarmee betalen ze het verschil bij + een boete. Gelukkig hebben ze genoten van het zwembad. Het was groot en indrukwekkend. Er waren 3 glijbanen, een wildwaterbaan, 2 donkere glijbanen en een strandbad. Ook is er een tropisch regenwoud. Alle glijbanen zijn getest. Maar na 3 uur was het wel genoeg. Op de terugweg wordt er nog gesnackt bij de Burgerking. Tegen 23 uur lopen ze het hostel binnen. We kletsen nog wat en dan douchen en naar bed.