Rode Plein en Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Rode Plein en Kremlin - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Rode Plein en Kremlin

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 April 2017 | Rusland, Moskou

Dag 2: Zaterdag 22 april 2017

Rond 8 uur loopt op 6 verschillende kamers de wekker af. Een half uur later zit iedereen aan het ontbijt. Als alle verhalen over slechte en goede matrassen zijn uitgewisseld kan de conclusie getrokken worden dat de Wodka-drinkers het lekkerst hebben geslapen. Vanavond dus allemaal aan de Wodka en dan zijn we zeker fris en fruitig. Rond half 10 vertrekken we naar het Rode Plein. Na een korte wandeling van een klein kwartiertje komen we daar aan. We gaan in de rij staan voor het Lenin Mausoleum. Om klokslag 10 uur gaat de rij langzaam door de securitycheck. Daar raakt Ina nog in een handen en voeten gesprek met een oudere heer. Na wat vertaalwerk van de behulpzame dame en het boekje Russisch voor beginners van Karin komen we erachter dat hij Alexander heet en Rus is. Verder hebben we een hoop lol omdat we elkaar gewoon echt niet begrijpen. Na de check mogen we via een kleine wandelroute (langs een urnenmuur van belangrijke Russen) naar het Mausoleum. In het Mausoleum is er veel toezicht. Langzaam loop je langs een sjieke baar waar Lenin op ligt. Als we uit het Mausoleum komen heeft de politie het halve Rode Plein ontruimd. Het is niet duidelijk waarom, maar we hebben nu foto’s van het Historisch museum zonder toeristen erop. We vervolgen onze weg naar de uitgang en komen dan langs graven van zeer belangrijke russen. We lopen door naar de St Basiliuskathedraal. Dat ziet er toch wel heel gaaf uit aan de buitenkant. We kopen kaartjes en gaan naar binnen. Helaas is de begane grond gesloten vanwege renovatie. De eerste verdieping die we wel kunnen zien is heel klein. Het heeft een paar mooie kapelletjes. Als je daar omhoog kijkt zie je zelfs muurschilderingen in de nok van de torens. Als we eruit komen zien we een kerk waar de beiaardier handmatig de klokken bespeelt. We zien hem tussen de klokken staan om zijn werk te doen. Nu eerst aan de inwendige mens denken. We gaan wat drinken in het meest vooraanstaande warenhuis dat Rusland rijk is, GUM. Dat gebouw is prachtig, een glazen dak en bruggetjes tussen de gebouwen in. We gaan naar de 3e verdieping, hoe hoger, hoe minder alles kost. Daar besluiten we meteen maar te eten. Anders komen we in de knoei met onze museumafspraak. Het museum van het Kremlin boek je nl. in een bepaalde sessie. Anders kom je er niet in. We eten in Stolovaya 57. Dat is een iets modernere versie van een Russische gaarkeuken. Allemaal in een lange rij en wijs maar aan wat je wil eten. We eten er een bescheiden warme maaltijd voor € 5,00 per persoon. Niet duur, maar wel lekker. Hoog tijd om naar het Kremlin te gaan. We hebben online kaartjes besteld, maar de vouchers moesten nog worden omgeruild voor tickets. Na de nodige handtekeningen krijgen we kaartjes voor het Kremlin en het Armoury museum. In het Armoury museum liggen allerlei gebruiksvoorwerpen van de tsaren. Het varieert van koetsen, kleding, zilverwerk, juwelen en Faberge eieren. Dan lopen we door naar het Kathedralenplein van het Kremlin. Daar bezoeken we de Assumption Kathedraal. Het is de oudste kerk op het Kathedrelenplein. Dit is de belangrijkste kerk van Rusland. Hier werden de tsaren gekroond. Dan steken we over naar de Archangel Kathedraal. Hier werden de tsaren en grootvorsten begraven. We lopen langs de klokkentoren van Ivan de Grote. Ondertussen begint het te regenen. Om even te kunnen schuilen bekijken we de Patriach Palace. Daar is nu een klein museum met meubels en kleding uit andere Kremlin Kathedralen. Helaas regent het nog steeds als we buiten komen. We lopen langs het Tsarenkanon naar de Tsarenbel. De Tsarenbel is zo groot en zwaar, dat hij al kapot was voor hij ooit geluiden heeft. Nu we deze bel gezien hebben geloven we dat wel. Dan lopen we langs de regeringsgebouwen naar de uitgang. Omdat het bijna wisselen van de wacht is bij het graf van de onbekende soldaat, gaan we daar eerst naar toe. Het is mooi om te zien, maar er wordt niet gewisseld met veel ceremonieel. Op naar wat te drinken. Na een lange pauze lopen we nog even het naastgelegen winkelcentrum in. Daar hadden we nog een mooie koepel gezien met een afbeelding van de wereld erop. De eerste krijgen honger dus gaan we langzaam aan naar wat te eten zoeken. Onderweg komen we langs een paasmarkt en scoren we nog wat kleine matroeska’s. Riet koopt ook nog een grote en een speeldoosje van de Basiliuskathedraal. Dan gaan de magen echt knorren en gaan we op zoek naar een restaurant. We vinden een Italiaans restaurant waar we lekker eten. Voor het toetje schuiven we aan bij de Amerikaanse ambassade (Mac Donalds). We doen nog even wat boodschappen en drinken nog even wat. Dan allemaal naar de kamers…douchen, faceboeken, administratie bijwerken, reisverslagen maken en rusten