Raften - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Raften - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Raften

Blijf op de hoogte en volg Karin

04 Oktober 2018 | Indonesië, Candidasa

Dag16 4-10-2018

7.00 uur gaat de wekker, spullen klaar maken om te gaan raften, om 7.30 uur ontbijten. Een heerlijk buffet. Jantje heeft het raften voor ons kunnen regelen. We worden om 8.30 uur voor het hotel opgehaald door BTR. Peter en Saskia en Gerrit gaan ook mee. We worden met 2 auto's weggebracht. Het is bijna 2 uur rijden. Het is druk op de weg, totdat we de binnenwegen op gaan. We genieten van de mooie omgeving en de rijstvelden. We zien weer de Angung vulkaan, maar vandaag zit hij in de wolken, terwijl hij gisteren heel duidelijk te zien was en helder. Om 10.30 uur beginnen we bij BTR met een bakje koffie, thee of water. We besluiten meteen al, dat we de CD met foto's willen kopen, dit kost 300.000 rupiah. Onderweg worden er namelijk foto's van de tocht gemaakt. Dan krijgen we uitleg over de route, deze is 18 km lang. We krijgen een zwemvest, helm en peddel. Dan lopen we naar beneden, naar de rivier. Daar worden de boten nog extra opgepompt. En krijgen we uitleg over de commando's tijdens het raften, forward, backward, dan moet je peddelen, bumpy of stop dan stoppen met peddelen en jezelf goed vast houden. Soms moet je achterover gaan liggen, om onder bruggen of gevallen bomen/bamboe te kunnen. En er wordt verteld hoe je moet gaan liggen als je over boord gaat. Butu is onze gids. Dan mogen we in de boten stappen en begint het avontuur. Het eerste stuk gaat erg lekker, maar dan komt het gebump. Yannick valt bijna uit de boot, als we tegen een paar grote keien varen. Tim valt gelukkig op zijn voet, zodat Yannick nog net in de boot blijft, maar Tim krijgt daar waarschijnlijk een handvat van een peddel tegen de zijkant van zijn oog. Dat is even pijnlijk en er komt er beetje bloed uit, maar het gaat weer en we gaan weer verder. Butu vraagt steeds of het wel goed gaat met Tim en ons. Dan ligt er een boot vast op een grote rots, wij botsen daar vol tegen aan en de boot loopt vol water. We moeten snel op de rots gaan staan, maar met 4 volwassenen en de gids van de andere boot, is het toch best wel krap op 60 cm doorsnee steen en wildstromend water om je heen. Dan moeten Tim en ik in de andere boot stappen, die inmiddels los is. Deze is van een andere maatschappij, maar iedereen helpt elkaar. Butu verdwijnt onder onze boot, maar wordt gelukkig door weer een andere gids aan zijn zwemvest er onder uit getrokken. Daarna trekken Butu, Sjaan en Yannick de boot omhoog, zodat die leeg kan lopen. Dan moeten ook Sjaan en Yannick in een andere boot stappen. In een rustiger gedeelte kunnen weer allemaal in onze eigen boot stappen. Halverwege hebben we een kleine rustpauze en kunnen we wat te drinken kopen. We geven Butu ook een drankje. Dat heeft hij wel verdiend, 4 van die zwaargewichten in een boot, dat valt niet mee! En aantal van de gidsen, maken een Doerian vrucht open. Nou die stinken inderdaad! Wat een putlucht! Daarna varen we weer verder. En maken we de bigjump! We gaan met de raft een steile helling van 4 meter af! We moeten dan allemaal de peddels achterin de boot leggen en op de bodem van de boot gaan zitten. We overleven deze plons ook weer. Dan varen we verder naar het eindpunt. Daar kunnen we ons douchen en omkleden. We geven Butu een fooi en bedanken hem. De tassen heeft de chauffeur meegebracht. Ook krijgen we hier een buffet als lunch aangeboden. We bekijken de foto's van de CD, ze zijn weer leuk. Dan lopen we terug naar de auto's. De chauffeur brengt ons terug naar het hotel. Om 14.30 uur zijn we weer terug. Hier hangen we de natte spullen te drogen. Zelf gaan we even bij het zwembad kijken, daar is om 15.00 uur en workshop towel origami. We leren, van Anic, hoe we een olifant en een zwaan kunnen maken van handdoeken. Ook is er tea-time, lekker bakje thee, met een stukje koek of cake. Daarna nemen we een duik in het zwembad. Tegen 17.00 uur gaan we douchen en de koffers weer inpakken. Een van de kleine koffertjes gaat weer in de grote gele koffer. Om 17.30 uur mogen we weer een borrel komen drinken bij Rien en Marion. Om 19.00 uur vertrekken we naar hetzelfde restaurant als gisteren, maar dit maal met de groep! We hebben Jantje kunnen overhalen, om hier te gaan eten, omdat het goed en goedkoop is! We worden door de eigenaar, in 2 groepen opgehaald. Cecile is vandaag jarig en wordt 60 jaar. Ze krijgt van Jantje een bloemenslinger en een cadeautje, onderzetters. We krijgen allemaal een drankje van Cecile. We genieten weer van het lekkere eten. Iedereen vindt het heerlijk. Putu, de eigenaresse, heeft zelfs slingers gemaakt en alles versierd. Als we allemaal voldaan zijn, komen ze met een mooie taart uit de keuken lopen en gaan ze zingen en muziek maken. We krijgen allemaal nog een stuk taart! Er blijft nog veel over, dus het personeel krijgt ook allemaal taart! Dan rekenen we af, met de creditcard. En worden we weer in 2 groepen naar het hotel gebracht. Daar moeten we de koffers toch weer anders inpakken. We gaan morgen naar Nusa Lembongan, en dan komen we aan op het strand, dus de grote gele koffer is niet praktisch. We pakken een klein koffertje in voor op het eiland. De spullen van het raften zijn nog niet helemaal droog, dus die leggen we onder de airco. Dan naar bed, verslag typen en om 23.30 uur gaat het licht uit!

• 05 Oktober 2018 - 14:36

Oma:

Wet een belevenis !!!

• 09 Oktober 2018 - 13:14

Ina:

Weer zo'n mooie foto als de vorige keer??