Oud, maar mooi Wenen! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Oud, maar mooi Wenen! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Oud, maar mooi Wenen!

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 December 2017 | Oostenrijk, Wenen

Om 7.30 uur loopt de wekker af. Om 8.00 uur lopen we naar de Turkse supermarkt aan de overkant en kopen we een lekker breekbrood, kaas, worst, boter en jus d'orange. We lopen terug naar de kamer. Proberen aan kokend water te komen, dat is er niet. We scoren wel een mes om het brood te snijden en smeren. We ontbijten heerlijk. Om 8.55 uur vertrekken we uit het hotel. We gaan met de tram en metro naar het Stadtpark. Dit is een metrostation in Jugendstill stijl. We lopen door het park. Hier staan standbeelden van Johann Strauss, we zien ook een Jugendstill bruggetje over de Wien, maar wij vinden het gewoon een stalen bruggetje. Later komen we er achter, dat het de brug bij het station is! Dan lopen we langs Franz Schubert, Robert Stolz, Franz Lehar. Hierna lopen naar Beethovenplatz en daar zien we het monument van Ludwig Beethoven. Dan lopen we naar de Kaisergruft, dat zijn keizerlijke grafkelders. Er liggen bijna 150 familieleden van de Habsburgers. Zo ook Maria Theresia van Oostenrijk, keizerin Sissi, keizer Franz Joseph en kroonprins Rudolf. Het is zeer indrukwekkend! Op Stephansplatz gaan we koffie drinken bij Aida. Daarna lopen we naar de Stephansdom. Een gotische kathedraal, we bekijken de binnenkant, maar doordat de mis bezig is, kunnen we niet alles bekijken. Ina gaat met de lift naar boven in de Noordelijke toren, hier moet je ook apart voor betalen. er is ook nog een Zuidelijke toren, maar dat zijn 343 treden en moet je ook nog voor betalen! Hier is ook een kerstmarkt! Dan lopen we naar de Jezuitenkerk, onderweg komen we langs het schnitzel restaurant van Wenen, Figlmuller. We bekijken de Jezuïtenkerk en vinden deze eigenlijk nog mooier dan de dom. We lopen naar de Hohermarkt, het oudste plein van Wenen, en zien daar de Ankerklok. We komen door de Kohlmarkt, daar zit Demel, echt een budgetbakkerijtje. Daar moet je geweest zijn! We nemen thee en koffie met een stukje Sachertorte, we hoeven slechts 46,60 euro af te rekenen! Vanaf nu gaan we op rantsoen! We lopen naar de Michaelerplatz, daar is de hoofdingang van de Hofburg en bezoeken we de Michaelerkerk. Er is ook een kleine kerstmarkt.
We komen langs de stallen met de Lippizzaners, van de Spaanse rijschool. Dan komen we op het Josephplatz. We zien een standbeeld van Josef 2. Links achterin bezoeken we de Keizerlijke Bibliotheek. De Prunksaal. Werkelijkwaar prachtig! Meer dan 220.000 boeken. Ook gaan we daar naar de Augustijnenkerk, daar trouwde Franz Joseph met zijn Sissi! Het middenschip is minimalistisch, maar het altaar was wel mooi. Er hangt een blauwgrijze gloed binnen. Hierna lopen we naar het Albertina museum, vanaf het terras heb je een mooi uitzicht over de Staatsopera en de ingang van de Burggarten. We gaan ook in het museum kijken. We komen langs hotel Sacher, daar is de Sachertorte uitgevonden! En gaan langs de opera, over de Karlsplatz naar de Karlskirche. Ook hier een zeer grote kerstmarkt. We willen in de kerk gaan kijken, maar vinden 8 euro entree te duur! Sjaan drinkt een gluhwein op de kerstmarkt. We lopen onder het Wiener museum door naar het Russisch herdenkingsmonument. Daar achter ligt Schloss Belvedère. We lopen van het Lower Belverdere naar het Upper Belverdere, door de tuinen. Dit is 8 minuten lopen!
We bezoeken het Upper Belverdere, zit bij de pas! Daar hebben ze een Marbel Hall. Ook mooie schilderijen, een van Napoleon Bonaparte, en we kunnen gratis naar het toilet. Achter het Upper Belverdere is wederom een kerstmarkt! Dan gaan we met de tram naar Karlsplatz, daar stappen we over op de metro naar Stephansplatz. We lopen door de Graben en Kohlmarkt, de dure winkelstraten. We zien het pestmonument en prachtige openbare toiletten. We passeren nog 2 kerstmarkten! We gaan op weg naar Figlmuller, we willen die beroemde schnitzel eten. Op de eerste lokatie, in het steegje is alles volgeboekt tot volgende week donderdag! We lopen naar de 2e lokatie, in Backerstrasse. Hier kunnen we aansluiten in de rij en afwachten tot er plaats is. Dit gaan we dus niet doen. We gaan op zoek naar een restaurant waar je uit bakjes kunt eten in Judengasse, ook hier is het erg druk, je kunt er niet zitten, maar door de drukte ook niet binnen! We lopen weer terug. We vinden restaurant Gutenberg. Hier is plaats voor 4 personen en wij zijn blij dat we kunnen zitten. We nemen alle vier een XXL Gutenberg schnitzel. Hij is echt XXXXXXLLLL! Het is niet echt een budgetdag vandaag! Dan lopen we terug naar de metro en gaan het laatste stukje met de tram terug naar het hotel. Om 21.00 uur stappen we het hotel weer binnen! Op de kop af 12 uur weggeweest en 6 kerstmarkten bezocht! Verslag maken, douchen, uitrusten, en wat drinken. Dan naar bed en uitrusten voor morgen. Dan gaan we de buitenroute doen.

• 15 December 2017 - 09:31

Ma :

Wat een belevenissen, ik geniet mee !!!