Watervallen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Watervallen - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Watervallen

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 September 2015 | IJsland, Skaftafell

IJsland dag 3

Om 6.30 uur ben ik al wakker! De zo'n schijnt nu. Om 7.30 uur gaan we uit bed. De spullen inpakken, aankleden en om 8.00 uur ontbijten. Het is een klein buffetje, maar voldoende! Om 8.30 uur de auto inladen en vertrekken we. Intussen is het gaan regenen! We gaan op weg naar de Seljalandsfoss. Een 60 meter hoge waterval waar je achter door kunt lopen! Hier zijn we om 10.00 uur. De regen is zo goed als gestopt! We maken mooie foto's en lopen natuurlijk ook achter de waterval door! We worden natuurlijk lekker nat, maar met onze "vuilniszakken" zoals Yannick ze noemt, kunnen we er goed tegen. Die jassen zijn zo weer droog en lekker warm. We lopen nog een stukje naar de kleinere watervalletjes. Dan terug naar de auto. Om iets voor 11.00 uur rijden we weer verder. Een stuk verder zien we de beroemde en beruchte Gletsjer Vulkaan Eyjafjallajökull ! Deze heeft door een kleine eruptie, zoals ze dat hier noemen, het gehele Europese vliegverkeer stilgelegd in 2010! Er is ook een heel klein informatiecentrum over deze vulkaan. We rijden weer verder. Dan komen we bij de Skógafoss waterval. Deze is 60 meter hoog en 25 meter breed! We kunnen langs de waterval met heel, heel veel trappen omhoog lopen. Dit doen we natuurlijk, een echte uitdaging! Dan kunnen we mooi het dal inkijken, van hieruit kun je ook nog een wandelroute lopen, maar dan kom je aan de andere kant uit, en wie komt ons daar ophalen? Ik vond die trap trouwens al genoeg voor vandaag! De trap naar beneden gaat een stuk sneller! Dan gaan we weer verder rijden, op zoek naar een supermarkt. Deze komen we tegen in Vik. Hier kopen we een, nog warm, stokbrood, wat roomkaas en nieuwe frisdrank. Naast de supermarkt staan picknick tafels en we gaan daar lekker eten! Yannick gaat zelfs nog een stokbrood bij kopen! Dan rijden we naar het benzinestation, want daarnaast is een winkel van Icelandwear! Truien en vesten van IJslandse wol, tegen redelijke goede prijzen. Maar zelfs het passen geeft al te veel jeuk! Dus mooi laten hangen! Dan rijden we richting Krikjubaejarklaustur. Dat wordt onze volgende slaapplek. We rijden langs uitgestrekte zandspoelvlaktes en door grote lavavelden, Eldhraun. Later zijn de lavarotsen bekleed met IJslands mos! Erg mooi. We hebben onderweg nog mooie foto's gemaakt ven genoten van het uitzicht op de Myrdalsjökull gletsjer. Om 15.30 uur komen we aan bij ons guesthouse, Hörgsland. Het ligt 7 km voorbij Kirkjubaejarklauster. We zoeken even naar de receptie, maar die is iets verderop. Daar aangekomen, blijkt dat de lijst met de gastenindeling nog niet klaar is, of de kamers zijn nog niets klaar met poetsen! Of we even willen wachten! Er zit niets anders op toch? Om 16.00 uur zijn ze klaar. We krijgen kamers 30 en 31. Deze liggen echter weer in een ander gebouw! Nog een stukje verderop, in een boerderij! Later blijkt dat de dames van de poets, naast ons een kamer hebben. We leggen alle spullen binnen. Yannick rijdt even met de auto om WC papier bij de receptie! Waren nog 10 velletjes! We zijn allemaal druk met typen, foto's bekijken en spelletjes spelen. Dan moeten we beslissen waar we gaan eten? We rijden terug naar Krikjubaerklauster, om te kijken of we daar kunnen eten! We rijden wat rond, en vinden een leuk restaurantje, Systrakaffi. Wij komen als 2e tafel binnen, maar de gehele zaak loopt vol. En zijn er maar 2 meisjes om te bedienen! Als we weer naar huis gaan, zien we dat ze excellent award 2015 hebben van Trip Advisor. En terecht, het eten was prima! Dan rijden we terug naar het guesthouse. Straks lekker douchen en daarna naar bed. Er is alleen WiFi in de receptie, dus gaat hem vandaag niet worden! We kunnen morgenochtend om 7.30 uur wat sandwiches, drinken en fruit ophalen, want het ontbijt is pas vanaf 8.00 uur. Maar wij moeten vroeger vertrekken, want we moeten ons om 9.00 uur melden bij de gletsjerwandeling.

• 02 September 2015 - 17:54

Oma :

Weer een heel mooie dag geweest zo te lezen.
    En voor vandaag lijkt het ook weer mooi te worden !!!
    Groetjes van mij (O)Ma !!!

• 02 September 2015 - 19:05

Joke Matthijssen:

hela ik geniet weer van je verhalen
    doe ondertussen de prednison infuus kuur
    elke dag, maar bij jullie is het weer genieten van de natuur volgende keer vraag ik of ik ook mee mag

doe zo voort zo komt ook dit boek vol voor later om er in terug te kijken
    nog veel plezier
    groetjes ikke en mijn konijn

• 02 September 2015 - 19:17

Thea:

Hoi reizigers, lijkt me fantastisch wat jullie allemaal zien. Watervallen gaan nooit vervelen. Nog heel plezier. Groetjes