Pingvelleir, Geysir en Gullfoss - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Pingvelleir, Geysir en Gullfoss - Reisverslag uit Fludir, IJsland van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Pingvelleir, Geysir en Gullfoss

Blijf op de hoogte en volg Karin

31 Augustus 2015 | IJsland, Fludir

IJsland dag 2

Om 7.30 uur zijn we wakker. We koken alvast wat water voor onderweg, zodat we koffie en thee kunnen drinken. Om 8.15 uur gaan we ontbijten. Het is goed verzorgd, en we zien nog 2 andere gasten. Na het ontbijt de koffers verder inpakken. In de auto laden. Uitchecken ook geen probleem, oké bedankt en tot ziens. Wij bedanken de man en zeggen dat we hem aan zullen aan bevelen. Om 9.20 uur vertrekken we. We rijden richting Reykjavik, daarna rijden we naar Pingvelleir. Hier komen 2 aardplaten bij elkaar, de Noord-Amerikaanse plaat en de Europese plaat. Het is een mooie kloof. We lopen naar beneden en naar het kerkje. Daarna lopen we terug naar boven! Bij de auto drinken we koffie en thee. Daarna rijden we naar Geijser, dit is ongeveer 60 km rijden. De Strokkur is dus een natuurlijke Geiser, die om de 5 a 8 minuten 20-25 meter omhoog spuit. Het water is tussen de 80 en 100 graden. Eerst zie je alleen wat stoom, dan gaat het water wat bewegen, trekt het water zich wat terug en dan komt een bubbel water omhoog die zich omhoog werkt en spuit. De grootste geiser, Geysir, doet het niet meer, alleen na een aardbeving. Die spoot 70 tot 80 meter hoog. Hierna lopen we naar de winkel met restaurantje. We eten een paar frietjes, en net als in februari, ook nu weer koud. We kijken wat in de winkel en gaan dan weer terug naar de auto. Even wat fris drinken en weer verder! Na ongeveer 20 minuten zijn we bij de Gulfoss waterval. We parkeren de auto op de beneden parkeerplaats. We lopen naar de waterval. We kunnen nu ook een stuk naar beneden lopen, langs de waterval. Dan terug naar boven en met de trap nog verder naar boven. Daar kijk je mooi boven op de waterval. Deze waterval valt in 2 trappen naar beneden, de eerste valt 11 meter naar beneden, daarna nog een val van 20 meter. Dan lopen we terug naar beneden naar de auto. Dan gaan we op weg naar ons guesthouse bij Fludir. We moeten een stuk over onverharde weg rijden. Bij Fludir moeten we volgens de TomTom nog 10 km verder rijden, weer over onverharde weg. Net voor het guesthouse komt er weer asfalt. Bij het guesthouse kunnen we geen receptie vinden. Als we terug lopen, komt de eigenaresse aanrijden. We krijgen kamer 5 en 6. Beneden is een keuken en een eetruimte. Wij hebben kamers op de eerste verdieping, boven is er nog een huiskamer met TV. De douches zijn beneden, toiletten zijn op elke etage. Buiten staat een Hot tub welke we mogen gebruiken. We zetten de spullen binnen en rijden dan terug naar Fludir, maar dan over de verharde weg, om te gaan eten! Laten we deze keer op tijd gaan, want anders hebben we weer geen fatsoenlijke maaltijd. We gaan bij een ander guesthouse eten. De mannen nemen spareribs en ik neem lambchops. Er wordt meteen verteld dat de spareribs wel 30 minuten duurt, maar dat vinden wij geen probleem. Na 30 minuten wordt idd het eten geserveerd. Het smaakt erg lekker, alleen vinden ze dat er veel saus op de spareribs zit. Afrekenen en dan gaan we bij het benzinestation meteen even de auto wat af wassen, zit helemaal onder het stof! Ja stof! Het is bijna de gehele dag droog geweest, alleen in Reykjavik heeft het nog wat gespetterd! En bij de waterval werden we nat van het op stuivende water. Dan rijden we terug naar het guesthouse. Dit ligt echt in de middle of nowhere, bij een boerderij! Eenmaal terug gaan we lekker in de Hot Tub zitten. Dit zijn we echter na 20 minuten alweer beu, te warm! Dan douchen, maar dit is ook met grondwater, ruikt dus ook naar zwavel! Maar in gedachte zijn we lekker schoon. Dan gaan boven in de huiskamer zitten. Ik type het verslag, Tim kijkt wat rond op internet, en ziet dat het erg slecht weer is geweest in Steenbergen, alweer, afgelopen nacht ook al. toen stond zelfs het Aquaduct vol, hebben we vanochtend gezien. De TV valt steeds uit, dus gaan Sjaan en Yannick maar een potje schaken. Dit keer zijn we niet de enige gasten, er zijn nog Nederlandse mannen, Franse mannen. Straks lekker naar bed!

• 01 September 2015 - 00:08

Oma:

Het is hier inderdaad slecht weer geweest. Maar ik ben bij Tim gaan kijken en alles zag er goed uit. Geen water in de kelder!!! Bij oom Kees namelijk wel . Nog fijne vakantie verder en groetjes, (O)Ma!!!

• 01 September 2015 - 17:00

Truus Brouwer :

Inderdaad noodweer geweest, zelden zo iets meegemaakt. Maar met jullie huis is alles goed, dus geen zorgen. Geniet maar lekker. Groetjes Truus en Johan