Het stadje Samara, reuze zeeschildpadden - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu Het stadje Samara, reuze zeeschildpadden - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Karin Opdorp - WaarBenJij.nu

Het stadje Samara, reuze zeeschildpadden

Blijf op de hoogte en volg Karin

10 Oktober 2014 | Costa Rica, Sámara

Hebben vanmorgen uitgeslapen! Tot 8.15 uur. Daarna op het gemak ontbeten. Om 10.30 uur rijden we met een taxibusje naar Samara. Net voordat we in stappen, begint het te regenen. Als we in Samara komen is het weer droog. We lopen door het dorpje, het is nog steeds net zo rustig als gisteravond. Het is hier laagseizoen! We kijken wat bij de souvenirs winkeltjes. We gaan bij een strandtent lekker wat drinken. We genieten van het uitzicht op het strand. De zon gaat zelfs weer een beetje schijnen. Dan besluiten we hier ook meteen wat te eten, dan kunnen we vanavond zelf tosti's maken in het oventje. Daar kopen we spullen voor bij een supermarktje. We lopen terug naar de bus, dan rijden we nog even langs een bakker om een taart te bestellen voor de verjaardag van Sandra en Sjaan. Jawel, we hebben op deze reis, maar liefst 4 jarigen! Met 21 reizigers. Om 13.45 uur rijden we terug naar het hotel. Als we daar arriveren, begint het weer te regenen. Zelfs echte stortregen. We zitten lekker voor de kamers, we kunnen internetten. En genieten van de mooie tuin voor ons. We hopen dat het weer droog wordt, want vanavond gaan we naar het schildpaddenstrand, om te kijken hoe de schildpadden hun eieren leggen op het strand. Yannick maakt lekker broodjes met ham en kaas en tomaat en grilt die in het oventje. Om 18.45 uur vertrekken we met de bus naar Playa Camaronal, en het is weer droog! De weergoden zijn ons toch echt goed gezind. Dit is 50 minuten rijden, waarvan de laatste 25 minuten over een grindpad met veel kuilen. Door de vele regen, zijn er hele stroken uitgesleten. Als we bij het park zijn, moeten we eerst onze namen in een boek schrijven. Dan krijgen we uitleg over het park en de schildpadden. We kunnen de Warana zeeschildpad zien, als we geluk hebben. De rangers zijn al aan het kijken op het strand. Dan krijgen we een seintje dat ze er een hebben gezien. We lopen in het donker naar het strand, en zien al vrij snel een schildpad die een gaat aan het graven is, om de 80 tot 120 eieren in te leggen. Daarna zien we haar daadwerkelijk de eieren in het gat leggen, de eieren zijn zo groot als een pingpongballetje en de schaal is flexibel. Als de eieren op zijn, graaft ze het gat weer dicht, je voelt haar steeds met haar "buik" de grond aan stampen. Als laatste draait ze rond over de plek, zodat alles mooi egaal wordt. Dan loopt ze terug naar de zee. Een stukje terug, is intussen nog een schildpad op het strand gekomen. Ook daar gaan we nog kijken. Alleen deze zit in een waterstroompje en kan niet het randje op komen. We laten haar alleen, zodat ze terug naar zee kan lopen. Dan kan ze later een nieuwe poging doen. Intussen hebben de rangers drie dode baby schildpadjes gevonden. Zijn door een wasbeer uit het nest gehaald, ze zouden nog enkele dagen moeten blijven liggen. Dan gaan we kijken bij de nursery. Hier verzamelen ze eieren, die ze uit de nesten hebben gehaald. Dan kunnen die beschermd uitgroeien en uitkomen. Ze moeten 50 dagen in het nest liggen. Hier liggen ze beschermd tegen wasberen en vogels. Als ze dan uitkomen, worden ze naar het water gebracht, zodat het eerste gevaar geweken is! Dan lopen we terug naar het centrum, daar krijgen we nog wat te drinken. En gaan we met de bus terug naar het hotel. Als we 15 minuten in de bus zitten, begint het weer te regenen. Gelukkig niet zo heel hard. Om 22.00 uur zijn we weer terug, we genieten nog heel erg na. We gaan nog lekker buiten zitten en drinken nog wat. Om 23.00 uur gaan we naar bed.

• 11 Oktober 2014 - 09:04

Thea:

Hoi familie, jullie idd geluk dat t steeds op de belangrijke momenten droog is. Het lijkt me erg indrukwekkend om in t echt te zien dat de schildpad zijn eieren legt. Nog heel veel plezier.
    Gr. Thea

• 11 Oktober 2014 - 09:46

Ina:

Gaaf dat je die schildpadden hebt gezien die eieren leggen. Super!!

Senna vind het niet normaal dat jullie uitslapen op vakantie....en dan ook nog tot 8.15 uur!!! Schandalig!!! Dat zou zij ook wel willen op vakantie........

Wat heeft ze het toch slecht.......

• 11 Oktober 2014 - 10:32

Ma :

Geweldig dat jullie het eieren leggen hebben kunnen zien!!! En met de regen komen jullie ook steeds goed weg. Fijn dat jullie zo genieten!!! En morgen Sjaan jarig!!! Groetjes van mij. XXXX